Allmänna villkor

Nedan kan du ta del av de villkor som gäller vid ett ingånget avtal mellan dig som beställare och oss som begravningsbyrå.

Våra villkor

Avtal mellan den avlidne {"Dödsboet"}, vilket företräds av fullmaktstagare, eller dödsbodelägare,
för dödsboet {"Beställaren"}, och Svenska Begravningsbolaget AB, 556955-6417 och Svenska Begravningsbolaget i
Mellansverige AB 559005-3236, med underliggande verksamhetsnamn {"Nynäshamns Begravningsbyrå, Rimbo
Begravningsbyrå, Stockholms Begravningstjänst, Mälarö Begravningsbyrå, Högalids Begravningsbyrå,
Vallentuna-Täby Begravningstjänst, Falubygdens Begravning och familjejuridik, Svärdsjö
Begravningsbyrå, Säterbygdens Begravningsbyrå, Säters Begravningsbyrå, Hedemora Begravningstjänst,
Långshyttans Begravningsbyrå och familjejuridik, Borlänge Begravning och Familjejuridik, Ericsson &
Hultbergs Begravningsbyrå, Lidingöstadens Begravningsbyrå, Telge Begravning och juridik,
Ludvikabygdens Begravning och familjejuridik, Dalabegravning, Begravningsbyrån"}, anses ingånget
när dödsboet bekräftat sitt köp och därefter erhållit en orderbekräftelse från begravningsbyrån.
Begravningsbyrån förbehåller sig rätten att neka en order, även efter eventuell orderbekräftelse om
skäl föreligger.

Falska beställningar, samt andra typer av bedrägeriförsök, kommer att polisanmälas. Detta avtal är
upprättat i två exemplar varav parterna har tagit varsitt.

Samtliga priser är angivna inklusive moms. Transporttjänster 6 %, cateringtjänster 12 %, övriga
produkter och tjänster ex. alkohol 25 %.

Vid rådgivning som faller utanför produktbeskrivningen utgår rådgivningen enligt gällande timtaxa.

Dödsboet samt beställaren åtar sig solidariskt betalningsansvar gentemot begravningsbyrån för
beställda varor och tjänster. Faktura kommer att ställas till dödsboet 1-2 dagar efter att beställda varor och tjänster
är levererade, dvs. efter eventuell ceremoni eller kremation (observera att denna tidpunkt kan
inträffa innan gravsättning skett), eller vid efterfrågan från dödsboet. Betalningsvillkor är 10
dagar. Begravningsbyrån har rätt att fakturera dödsboet eller dödsboet ombud när Begravningsbyrån
anser att det är lämpligt, vilket kan variera beroende på uppdragets storlek, art och andra
omständigheter. Vid dröjsmål med betalning utgår 100 kr i påminnelseavgift för varje påminnelse som
utgår samt dröjsmålsränta enligt lag. Vid utebliven betalning från dödsboet kommer fordran att
skrivas över på Beställaren och därefter överlämnas till inkasso samt eventuellt
Kronofogdemyndigheten för indrivning.

Begravningsbyrån förbehåller sig rätten att neka en beställning även efter det att man har lämnat
en orderbekräftelse. Begravningsbyrån förbehåller sig rätten att genomföra en kreditupplysning på
Uppdragsgivaren. lndrivningsprocessen innebär extra avgifter för dödsboet och/eller beställaren.
Begravningsbyrån förbehåller sig rätten att sälja, belåna samt på andra sätt pantsätta fakturor och
fordringar till tredje part.

Om begravning med ceremoni är bokad och dödsboet eller dödsboets ombud ändrar dag, tid eller plats
utgår en ombokningsavgift om 2000 kr som speglar rådgivarens merarbete. Detsamma gäller om ceremoni är bokad
och dödsboet eller dödsboets ombud ändrar beställningen till att avse en begravning utan ceremoni.

Begravningar och andra tjänster - För tjänster och produkter så som begravningsrådgivning,
specialtillverkade produkter, gravstenar, blommor, catering, representation, dödsannons, transport, hembesök, program, visning, försäkrings- och juridisk rådgivning gäller följande: beställning av ovan nämnda tjänster
och produkter är bindande från den dag då avtalet ingicks, med andra ord då dödsboet bekräftat
beställningen. Genom att bekräfta beställningen samtycker dödsboet till att Begravningsbyrån
påbörjar behandlingen av beställningen inom tidsramen för den ångerfrist som gäller enligt Distans-
och Hemförsäljningslagen. Genom att samtycka till att vi påbörjar arbetet med beställningen inom
ramen för ångerfristen föreligger ingen ångerrätt enligt nämnda lag. Vi på Begravningsbyrån är
däremot väldigt måna om dödsboet och försöker därför hantera eventuella ändringar enligt dödsboets
önskemål så gott det går. Vad som avgör huruvida vi kan ändra en beställning eller inte är vilka
tidsramar som ges.

Kistor och urnor - Vid enskilt köp av kista, urna eller annan produkt (som inte är specialtillverkad enligt dödsboets önskemål) innebär att ordinarie ångerrätt föreligger. Ångerfristen är då 14 dagar och dödsboet dödsboets önskemål) innebär att ordinarie ångerrätt föreligger.

Ångerfristen är då 14 dagar och dödsboet står för returkostnaden. En förutsättning för att returen ska godkännas är att produkten är oanvänd och i oförändrat skick. Vid köp av kista eller urna i samband med begravning gäller ovan angivna villkor.

Begravningsbyråns ansvar vid begravningar sträcker sig till dess att vi har överlämnat beställda
produkter och den avlidne till begravningshuvudmannen, dvs. den ansvarige i församlingen. Vid beställning av enskilda produkter sträcker sig vårt ansvar till dess att produkten har överlämnats till dödsboet eller
dödsboets ombud. Dödsboet eller dödsboet ombud måste meddela Begravningsbyrån senast 7 arbetsdagar
innan en ceremoni om man önskar ta vara på blommorna efter en ceremoni. I annat fall överlåter
dödsboet eller dödsboet ombud till Begravningsbyrån att avgöra hur blommorna skall omhändertas.
Begravningsbyrån reserverar sig för att ett begravningsuppdrag kan utföras på olika sätt beroende
på lokala sedvänjor och arbetsmetoder. Eventuell fotografering som Begravningsbyrån utför på eget
initiativ eller där villkoren inte särskilt angivits i orderbekräftelsen sker på Begravningsbyråns
villkor vilket innebär att ingen garanti kan lämnas vare sig på bilder eller på fotograferingens
utförande och kvalitet.

Vi reserverar oss mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer,
valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbtjänsten, webbläsare eller server. Vi reserverar oss
för att färger på produkterna kan se annorlunda ut i verkligheten än på bilderna, detta kan bero på
inställningar på din skärm eller webbläsare. Blomsterarrangemangen, i synnerhet, ska ses som
vägledande. Vårt urval av buketter, kransar och dekorationer innehåller blommor som våra florister
oftast har, men utbudet kan variera från dag till dag och från ort till ort. I de fall floristen
inte har en viss blomma så har denne rätt att ersätta med likvärdig blomma. Det innebär att de har
rätt att ändra beställningen så länge den följer samma färg och form. Begravningsbyrån gör alltid
sitt yttersta för att motsvara den beställda produkten. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt
att artikeln kan utgå ur sortimentet. Om priset skulle ändras efter att er beställning är bekräftad
har ni självklart möjlighet att utan extra kostnad, ändra eller annullera er beställning.

Leveranstiden för begravningar varierar beroende på begravningens karaktär samt var och när man
önskar att begravningen ska äga rum. Efter det att beställningen är bekräftad kontaktar vi er för att bekräfta
var och när det finns möjlighet att hålla er ceremoni och minnesstund. Önskar ni en snabb
begravning så kontakta oss så hjälper vi er efter bästa förmåga dock tidigast 2 veckor från
beställningsdagen. Leveranstider för enskilda produkter är 2 veckor och för specialtillverkade
produkter är den 3 veckor.

Tekniska begränsningar hos församlingarna gör det svårt att på förhand veta vilka tider som finns
tillgängliga i respektive kyrka, kapell eller församlingshem. Vi kan därför inte lova någon begravningstid eller tid för minnesstund innan vi har fått den slutgiltiga bokningsbekräftelsen. På grund av svårigheten
att på förhand veta vilka lokaler som finns tillgängliga, reserverar vi oss för att önskad tid och
plats inte kan bokas. Om inget av era önskemål kan uppfyllas hjälper vi till er med förslag på
närliggande tider och platser.

Även om vi skulle önska så kan vi inte garantera kvaliteten på sändningen då den till stor del
beror på de uppkopplingsmöjligheter som finns tillgängliga i den lokal akten äger rum, tittarens uppkoppling,
samt kvaliteten leverantören av streamingtjänsten kan erbjuda. Därför har vi tyvärr inte möjlighet
att hjälpa till om något skulle strula med tekniken under pågående sändning. Dödsboet eller
dödsboet ombud äger inte någon rätt till att reklamera kostnaden efter sändningen.

Begravningsbyrån samarbetar med flertalet partners för att kunna skapa en så bra helhet som möjligt
kring planeringen efter en avliden. Av dessa samarbetspartners har vi på grund av vissa uppdrags
komplexitet, valt att lägga uppdragen utanför vår hantering. Med andra ord, vi förmedlar kontakten
till dessa samarbetspartners som senare kommer kontakta er som dödsboet och även separat ta betalt
för utförda tjänster. Dessa typer av samarbetspartners erbjuder: städ- och flytt tjänster,
juridiska tjänster, gravstenar och det avtal ni som dödsboet ingår med dessa samarbetspartners
inkluderar inte Begravningsbyrån. Har ni frågor kring våra samarbetspartners tjänster hänvisar vi
till respektive samarbetspartner. Om dödsboet anlitar en extern aktör för att utföra tjänster i
samband med begravningen, och sedan överlåter denne att fakturera oss för utförda tjänster,
förbehåller vi oss rätten att ta ut en administrativ avgift om 10 % på det fakturerade beloppet,
dock lägst 395 kr. Avgiften täcker våra administrativa kostnader men också den risk det innebär att
låna ut pengar för dödsboets räkning.

Genom att skicka in ditt kundomdöme och/eller recension till omdömesföretag så tillåter du begravningsbyrån att använda, kopiera, ändra, ta bort i sin helhet, publicera, översätta omdömet och/eller recensionen
utan ersättning till dig. Du godkänner också att ditt omdöme och/eller recension kan komma att användas i marknadsföringssyfte.

Begravningsbyrån är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som ni som
dödsbo/beställare lämnar till oss. Genom att bekräfta beställningen godkänner ni att vi lagrar och använder
informationen i syfte att kunna fullfölja er beställning samt att upprätthålla relationen. Ni kan
när som helst begära att personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om ni inte vill att
uppgifter skall användas för att upprätthålla relationen. Endast Begravningsbyrån har tillgång till
era uppgifter och vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part, med undantag för rättsliga
ärenden, ärenden relaterade till indrivning av skuld samt de parter som behöver informationen för
att kunna fullfölja er beställning.

Begravningsbyrån använder så kallade cookies eller kakor när du besöker webbplatsen. En cookie är
en textbaserad datafil som lagras i användarens dator. Cookien kan inte identifiera dig personligen, endast den
webbläsare som finns installerad på din dator och som du använder vid besöket. Cookien hjälper oss
att redovisa hur våra besökare använder webbtjänsten, vilket är viktigt för oss i syfte att
utveckla tjänsten. Om du inte vill tillåta lagring av cookies i din dator kan du hindra det genom
inställningarna i din webbläsare. Hur du går till väga finns beskrivet på webbläsarens hjälpsidor.
Om du väljer att förhindra lagring av cookies kan du inte använda delar av Begravningsbyrån. Vissa
funktioner och tjänster kommer inte att fungera korrekt då webbtjänsten tror att du är en ny
besökare för varje sida du öppnar. Cookien lagras under den tid du är ansluten till den aktuella
tjänsten, eller under tiden uppgifterna erfordras för fullgörande av förpliktelse eller rättighet
som är förknippad med tjänsten.

Är levererad vara felaktig eller skadad kan du reklamera den. En förutsättning är att reklamationen
sker inom två månader från det att dödsboet upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Rätten att reklamera
sträcker sig i 3 års tid. Kontakta Begravningsbyrån så snart som möjligt om du upptäcker något fel.

Tvister med anledning av uppdraget ska avgöras av svensk domstol.
Begravningsbyrån följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

  • Chatta direkt Vardagar 08-17
  • Kontakta oss